Ostoskassi – kuinka se ostetaan?
On täysin mahdollista, että ostoskassi ei saa sinulta pienintäkään huomiota, kunnes perustat oman yrityksen. Siihen saakka, käytät niitä vain kantaaksesi kotiin uusimman shoppailureissusi arvokkaan saaiin. Saattaa olla, että jopa säilytät joitakin niistä myöhempää käyttöä varten.
Mutta ostoskassi on oleellinen osa mitä tahansa yritystä, jolla on tuotteita myytävänä – niin käytännön syistä kuin yrityksen markkinoinnin kannaltakin. Tämän seurauksena on mietittävä kaikista kustannustehokkaimpia tapoja kassien hankkimiseen. Mistä siis aloittaa?
Mitä kannattaa ottaa huomioon?
Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset, jotta osaisit laatia tarjouspyynnön kassivalmistajalle tai pr-yhtiölle:
- Minkä kokoisia ja kuinka painavia tuotteita kassiin laitetaan? Tämä on tärkeää, sillä voi olla, että tarvitset eri kokoisia ja paksuisia kasseja tai erityisvahvat kahvat. Tämä voi myös vaikuttaa kassimateriaalin valintaan.
- Halutaanko kassit logopainatuksella? Tämä tulee kalliimmaksi, mutta brändätty kassi promotoi nimeäsi myös yrityksesi ulkopuolella. Hieno kassi on vaikuttava mainos yrityksellesi, erityisesti ostoskeskuksissa ja kävelykaduilla näkyessään.
- Kuinka monta kassia tarvitaan? Voi olla että kasseja on tilattava ainakin minimimäärä tai saat niitä tukusta suuren määrän halvalla. Mikä on tärkeintä yrityksellesi ja kuinka paljon saat siitä arvoa?
Varustauduttuasi vastauksilla ylläoleviin, on aika mennä yksityiskohtiin.
Ostoskassi – niitäkin on erilaisia
On olemassa laaja skaala erilaisia ostoskasseja, joita on saatavilla. Yritysjohtajan on tunnettava alan slangi, jotta osaisi tehdä oikean valinnan ja mahdollisesti neuvotellakseen parhaan hinnan.
- Kantoaukkokassit – käsiaukko on re’itetty kassin yläosaan. Nämä kassit sopivat parhaiten melko kevyille kantamuksille. Vahvistukseksi pala polyetyleeniä on usein liimattu käsiaukon ympärille.
- Sangallinen kassi – vahvempi kuin kantoaukollinen kassi, mutta yhä kustannustehokas vaihtoehto. Näissä kasseissa kahva on erikseen.
- Henkselikassit – edullisin ja heikkolaatuisin kassi, tyypillisesti käytetään elintarvike- ja rautakaupoissa.
- Paperinyöri- tai puuvillanyöri-kassi – erillinen narukahva antaa tälle kassille hieman hienomman ulkonäön ja nostaa myös hintaa. Nämä kassit ovat yleisimmin paperikasseja.
- Kangaskassi – kassi, johon mahtuu paljon tavaraa. Suosittu nuorekkaan, tyylikkään ja ekohenkisen vaikutelman aikaansaamiseen.
Lisä-huomioita:
- Värillinen polyetyleeni on kalliimpaa kuin valkoinen. Ja paksumpi kassi tietysti maksaa enemmän kuin ohuempi. On siis otettava huomioon se millaisen kuvan haluat välittää ja pystyt kustantamaan.
- Pelkkä valkoinenkin kassi voi tietysti toimia.
Tähän kaikkeen vaikuttaa tietysti se, millaisia tuotteita myyt.
Kannattaa pitää mielessä myös se, että ensimmäinen tilaus on kallein, koska valmistajan täytyy valmistaa painolaatat. Tämän jälkeen laatat ovat valmiina aina kun teet uuden tilauksen. On luultavasti olemassa minimimäärä, joka on tilattava, mutta näissä talousnäkymissä ja pitkällä tähtäimellä se on järkevää sekä asiakkaan että valmistajan kannalta.
- Käytännöllisimpiä ostoskasseja ovat tietenkin muovikassit.
- Paperikassit eivät ole niin käytännöllisiä, varsinkin jos sataa, mutta ne näyttävät ja tuntuvat hienommalta – näin ne sopivat erityisesti erikoisruokakauppoihin ja lahjapuoteihin. Tässä kohtaa myös hinta usein nousee.
Anna meidän auttaa – soita tai meilaa, niin etsimme yhdessä juuri Sinulle sopivimman kassiratkaisun!
Bax Kassit
020 761 3811
info@bax.fi