Ostoskassi – design-prosessi ja lopputuloksia

  • Blogi
Ostoskassi design-prosessi

Ostoskassi – design-prosessi ja lopputuloksia

Oletko koskaan upean ostoskassi designin nähtyäsi ajatellut: ”En ikinä keksisi mitään tuollaista”? No, totta puhuen, kuka sitten designin laatikin, se alkoi varmasti vain idean rääpäleestä ja lopulta kehittyi lopputuotteeksi jonka juuri näit. Jokainen design alkaa työprosessina, joka kulkee eri vaiheitten läpi ennen lopullista päämäärää. Polku, joka johtaa suunnittelijan menestykseen, on nimeltään design-prosessi.

Design-prosessi viittaa eri vaiheisiin, jotka suunnittelija käy läpi muovikassi designia laatiessaan. Kuitenkin, prosessi ei ole kiveenhakattu, sillä sen on sovittava joka tilanteeseen. Esimerkiksi, design-prosessin vaiheet nähdään askelten sarjana, mutta joskus suunnittelijan on palattava askeleissa taaksepäin päästäkseen eteenpäin. Yksi askel saattaa sujua kuin leikiten ja toisessa menee enemmän aikaa. Myös, projektin luonteesta johtuen, voi suunnittelija haluta jakaa yhden askeleen pienempiin. Yksi asia kuitenkin on varma: jokainen askel on käytävä lävitse, jotta päästään menestyksekkääseen lopputulokseen.

Design-Prosessi

1.   Projektin/Työn nimeäminen
Vastaanota kuvaus projektista.

2.   Tiedonkeruu
Kerää tietoa halutusta toiminnallisuudesta, käytettävistä materiaaleista, jne.

3.   Analysoi informaatio
Käy läpi kaikki kerätty tieto. Luo aikajana projektille.
Kun kaikki saatavilla oleva informaatio on kerätty, on aika analysoida mitä meillä on. Tämä on ennen kaikkea älyllinen prosessi, mutta se voi sisältää myös kokeilua kerätyillä materiaaleilla. Tämä sallii tutustumisen niihin ennen luovaa vaihetta.
Kun olet kerännyt mahdollisimman paljon tietoa ja analysoinut sen, olet valmis seuraavaan vaiheesen.

4.   Tutki mahdollisia design-ratkaisuja
Aivomyrskyä.

Tämän luovan vaiheen aikana, kehität niin monta ideaa kuin mahdollista ja tallennat ne käyttämättä aikaa niiden arvioimiseen.

Ei haittaa, vaikka luulet ettei sinulla ole yhtään hyvä ideaa. Usein  on tarpeen vain piirtää mitä tahansa päässäsi onkin, jotta saat sen ”ulos systeemistäsi”. Tulet huomaamaan, että kun jatkat luonnostelemista, ideasi tulevat yhä luovemmiksi. Siksi, mitä
enemmän ideoita kehität, sitä todennäköisemmin saat aikaan useamman vahvan konseptin.

Samoin kuin ei kannata mennä naimisiin ensimmäisen treffikumppanin kanssa, ei ole hyvä idea ”rakastua” varhaisiin ideoihin. Jos näin käy, on vaarana että menetät avoimuutesi, jota tarvitaan hyvien konseptien luomiseen. Sitä paitsi, jos ensimmäiset ideasi ovat niin hyviä, mahdollisuudet ovat, että myöhäisemmät ovat vielä parempia.

5.   Valitse paras idea / parhaat ideat
Arvioi raakaluonnokset (sekä omasi että asiakkaan).

Aivomyrskyä lisää jos tarpeen.

Kun kokoelma eri konsepteja on valmiina, on aika valita parhaat näistä edelleenkehittelyä varten. Yleissääntönä, on hyvä idea
valita useampi kuin vain yksi konsepti tässä vaiheessa. Siihen on monia syitä.

Ensinnäkin, asiakas ei välttämättä pidä omasta suosikistasi. Jos sinulla on muitakin ideoita valmiina esiteltäväksi, lisää tämä
mahdollisuuksia että asiakas pitää ainakin jostakin mitä esität.

Toiseksi, sen osoittaminen, että olet tutkinut monia ideoita, antaa asiakkaalle kuvan että olet tehnyt töitä ja käynyt läpi eri
vaihtoehdot.

Kolmanneksi, asiakkaasi arvostaa että saa valita, sen sijaan että olisi ”ota tai jätä” -tilanteessa.

6.    Hio parasta ideaa
Tarkenna designia siten, että konsepti tai viesti on niin selkeä kuin mahdollista.

7.    Toteuta valittu design
Luo lopullinen versio designista.

8.   Prosessinjälkeinen analysointi
Kuinka menestyvä designista lopulta tuli? Mitä voit oppia prosessista tulevaa ajatellen.

Lopputuloksia:

Haluaisitko mieluummin tylsän ja tavallisen kauppakassin, vai jonkin joka tukee tyyliäsi tai joka ainakin huomataan? No, kuten seuraavasta näkyy, jotkin ostoskassit on suunniteltu hymyilyttämään. Toiset taas ovat äänetön iskulause.

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi

ostoskassi, design-prosessi