Muovipussit – mandaloita ja taidetta
On vaikea uskoa, että nämä kauniit, monimutkaiset mandalat on tehty materiaalina kierrätetyt muovipussit. Amerikkalaisen taiteilijan, Virginia Fleckin, työt ovat huimaavan upeita katsella, mutta myös sisältävät humoristisia ja vallankumouksellisia näkemyksiä kuluttamiseen.
Seuraavassa Virginia kertoo mm. kuinka monta muovipussia yhteen mandalaan menee:
Näiden mandaloiden juuret ovat ehdottomasti amerikkalaisten naisten tilkkutöissä, mutta kun työskentelen poisheitettävien muovipussien kanssa kankaan sijaan, lisään mukaan aikalaiskertomuksen, joka varmistaa että jokainen palanen on täynnä sisältöä, kuten myös väriä ja materiaalia. Nämä ovat monimutkaisia, suuren mittakaavan töitä, jotkut jopa 250 cm leveitä.
Seinänlevyiset mandalat jäljittelevät maalauksia, mutta ne on luotu kulutusyhteiskuntamme roskasta, tarkoituksena paljastaa ylenkatsottujen kierrätysmateriaalien kauneus. Muovipussitulva on tunnusomainen piirre nykyaikana. Näiden mandaloiden, jotka jokainen on valmistettu tuhansista käytetyistä muovikasseista, joissa on sekä tuttuja logoja että sloganeita, on tarkoitus olla sekä humoristisia että pistää ajattelemaan.
Miksi käytät muovipusseja taiteessasi?
Vuonna 2003 minulla oli mahdollisuus pitää näyttely Kuubassa, Galleria 106:ssa, joka toimii yhteistyössä Med-Aidin kanssa, joka on etelä-amerikkalainen lääketieteellisen avustamisen järjestö. Tuolloin, Kuubaan pääsi helposti, koska meillä oli mukana paljon tarvittuja lääkeaineita, mutta kysymykseen taiteen viemisestä ja tuomisesta, emme löytäneet yksiselitteistä vastausta. Lopulta, päätin tuoda mukanani jotakin, joka mahtuu matkalaukkuuni, eikä edes muistutua taidetta. Pohdin eri vaihtoehtoja ja sain loistoidean, kun katselin kaappeihini, joiden pohjalla oli muovipusseja, täynnä muovipusseja, odottaen pääsyä kierrätykseen…
Niinpä ensin, käytin muovikasseja, koska muutakaan ei ollut, mutta samalla tulin hyvin kiinnostuneeksi sanoista ja kuvista, jotka oli painettu jokaiseen kassiin. Logot, sloganit ja lupaukset muovisissa kauppakasseissa, kuten myös värit ja typografia, ovat kaikki seurausta mainostajien tarkasta markkinatutkimuksesta. Minusta on tärkeää tiedostaa, kuinka meitä seurataan, manipuloidaan ja vietellään jatkuvasti erilaisten markkinointikampanjoiden taholta. Työskennellessäni, liitin tarkoituksella nykyiset graafisen suunnittelun merkkipylväät mandalan kontekstiin. Varustettuna Exacton veitsellä, minulla on hauskaa kehitellessäni ja muunnellessani viestejä, joita kasseissa on. Minusta on merkityksellistä myös kääntää näitä logoja ja sloganeita kritiikkiin niiden alkuperäisestä tarkoituksesta, mikä on valjastaa meidät tiedostamattomaan kulutusjuhlaan.
Kuinka teet mandalasi?
Yksinkertaisimmin selitettynä, prosessi on, että leikkaan muovipussit ja sitten teippaan palaset yhteen. Leikkaaminen voi olla hyvinkin erikoistunutta. Käytän monia tilkuntekovälineitä, kuten pyörösaksia, erimuotoisia pohjia ja kehäleikkureita. Käytän myös sädekompassia suurten kehien piirtämiseksi, erilaisia Exacto-veitsiä ja pienennyslasia (suurennuslasin vastakohta) suuresti kuvioidun mandalan asetteluun.
Kuinka kauan mandalan tekeminen kestää?
Siinä voi mennä niinkin vähän aika kuin kaksi viikkoa, mutta joskus menee kaksi kuukautta, riippuen monimutkaisuudesta. Minulla on kassit ja tavallisesti 3-4 mandalaa työn alla. Siten, kun tulen pysähdyskohtaan toisessa mandalassa, voin jatkaa toista. Minusta on mukava työskennellä.
Kuinka muovipussit sopivat mandalan pyhyyteen?
Mandala itsessään ei ole pyhä. Se on universaali, ei-uskonnollinen meditaation väline, joka usein muodostuu koristeellisista, symmetrisistä kuvioista. Mandaloita näkee miltei joka uskonnossa ja spirituaalisessa harjoituksessa. Huolella valitut symbolit ja perinteisen mandalan kuvitukset tekevät siitä merkityksellisen meditoivalle henkilölle. Perinteisesti meditaatio alkaa mandalan ulkoreunoista hitaalla kuvien tarkastelulla, joka sitten etenee kohti keskustaa, jossa valaistuminen voidaan lopulta saavuttaa.
Minun meditaatiomandalani on valmistettu muovikassien kuvituksesta, suunniteltu aiheuttamaan välitön assosiaatio maallisiin tekijöihin. Joten, työssäni katselen kuluttamista spirituaalisuuden linssin lävitse.
Mistä löydät muovipusseja?
Naapurit, ystävät ja sukulaiset tuovat niitä ovelleni. Ihmiset lähettävät niitä ympäri maailman. Ihmiset ovat enemmän kuin iloissaan päästessään kasseistaan eroon. Minulla taitaa olla kymmeniä tuhansia pusseja studiollani.
Montako muovipussia menee yhteen mandalaan?
Ei ole olemassa selkeää lukua. Satoja? Tuhansia? Satojatuhansia?
Ovatko mandalasi kannanotto ympäristöasioihin?
Kun ensimmäistä kertaa tein näitä 2003, en aavistanut että muovipussit olivat ympäristöongelma. Näin taiteeni, ensisijaisesti, kuluttamisen kritiikkinä, kaiken kaikkiaan, kassihan merkitsee että on tehnyt ostoksen.
Pian kuitenkin päädyin web-sivulle, jossa oli paljon tietoa muovikasseista ja ympäristöstä. Opin paljon uusia asioita ja kauhistuin maailmanlaajuisesta kassienkulutuksesta. Seuraava teos, jonka tein, oli 200 metrinen, tilapäinen ulkoilmainstallaatio, nimeltään Laguna Gyre. Tarkoitukseni oli vetää huomio muovikassi -kulutukseen. Ja niin teinkin. Teos muodostui 6000 muovikassista.
Sitten aloin tehdä mandaloita ja olin tietoinen muovikassi ympäristövaikutuksesta ja kyllä, mandalani ovat ehdottomasti kommentti ympäristön tilasta samoin kuin kritiikki kulutuskulttuuria kohtaan – nämä kaksi ovat väistämättä linkitetyt.
Työskenteletkö muiden kierrätettyjen materiaalien kanssa taiteessasi?
Aloitin roskisdyykkaamisen ja roskien keräilyn 70-luvulla kalustaakseni ensimmäiset asuntoni ja tehdäkseni ensimmäiset veistokseni. Olen työskennellyt löytyneiden tavaroiden kanssa taidekouluajoiltani saakka. Se on ehkä ollut käytännön päätös ensin – hinta oli kohdallaan, mutta tulin yhä kiinnostuneemmaksi hylätyistä tavaroista. Vuosien varrella, olen työskennellyt kaikenlaisten hylättyjen huonekalujen ja vaatteiden, vanhojen lintuhäkkien, ihmisten hiusten ja alumiinirasioiden kanssa.