Lähikaupat ja kuluttajien muuttuvat ostotottumukset
Kuluttajat kääntävät selkänsä perinteiselle kerran viikossa tehtävälle isommalle ostosreissulle ja keskivertokansalainen käy supermarketissa noin kolmesti viikon aikana. Tässä kontekstissa, ei pitäisi tulla yllätyksenä että lähikaupat, joissa asiointi on nopeampaa ja helpompaa, menestyvät nyt paremmin.
Ei ole epäilystäkään, etteivätkö supermarketit investoisi suuresti lähikauppasektorille, ja tuloksia näkyy jo.
Lähikaupat ja pakkaaminen
Kun kyseessä on pakkaustuotteet, lähikaupoilla on haasteita, joita suuret supermarketit eivät kohtaa. Esimerkiksi kaupan takaosa on pienempi (muovikassi omalla logolla suurissa laatikkoerissä eivät mahdu hyvin) ja usein toimituksia tulee harvakseltaan. On vähemmän eri tuoteryhmiä, usein alle 1000, mikä on aika pieni määrä verrattuna suuren kaupan 80 000:een ja yhtä tuotetta on vain yhtä tai kahta merkkiä kolmen, neljän sijaan.
Tilaa ei myöskään ole suurille näytetelineille – ostoksilla olija ei voi tutkia hyllyjä samaan tapaan kuin suuremmassa kaupassa – mutta tavaran täytyy olla esillä ja sitä on voitava promotoida.
Kun ostotottumukset muuttuvat, niin muuttuvat kauppiaatkin ja kun kauppiaat muuttuvat, pakkauksenkin täytyy muuttua, jotta se toimisi. Pakkauksen täytyy tarjota ratkaisuja näihin ongelmiin, samalla kun vastata suurien hypermarkettien tarpeisiin. Lisäksi paperikassi omalla painatuksella voi olla tarpeen myös lähikaupassa.
Pakkausvalmistajat vastaavat tähän nimenomaiseen haasteeseen erilaisilla ratkaisuilla. Esimerkiksi, monet näytepakkaukset, joita käytetään, eivät yksinkertaisesti sovi lähikauppaan, koska ne ovat liian suuria.
Tilan puute ja se tosiasia, että kuluttajat käyvät lähikaupassa usemman kerran viikossa ja ostavat harvempia, yksittäisiä tuotteita monipakkausten sijaan, tarkoittaa että myyntiyksiköiden tulee myös muuttua. 24:n kappaleen pakkausten sijaan, lähikaupat etsivät kuuden, tai ehkä 12:sta pakkauksia.
Tämän ongelman ratkaisemiseksi on kehitetty kauppa-valmiita pakkauksia suurille supermarketeille, jotka voidaan myös jakaa pienempiin myyntieriin lähikauppiaille. Design, väri ja brändäys – kaikki toimivat yhtä tehokkaasti – oli pakkaus täysikokoinen tai jaettu.
Kauppa-valmiit pakkaukset vaikuttavat paljon, mutta erityisen suuri potentiaali niillä on lähikaupoissa, kun tuotteet pääsevät hyllyille nopeammin ja siten ne on helpompi löytää ja tämä edistää tietenkin myös myyntiä.
On myös sellaisia ominaisuuksia, kauppa-valmiissa pakkauksessa, jotka varmistavat että tuotteet ovat aina oikeinpäin ja näkyvät paremmin hyllyltä. Monissa kategorioissa, tämä voi parantaa saatavuutta, stimuloida myyntiä ja säästää aikaa kaupan henkilökunnalta.
Supermarkettien lähikaupat ovat tulleet tänne jäädäkseen ja tuodakseen merkittävän muutoksen ostotottumuksiin. On tärkeää, että pakkausala vastaa tähän yksiöidyillä ratkaisuilla.