Kestävä kehitys ja luksuspakkaaminen?

  • Blogi
Kestävä kehitys ja Luksus-pakkaus

Kuinka kestävä kehitys vaikuttaa luksuspakkaamiseen?

Kuluttajat tulevat yhä ympäristötietoisemmiksi ja etsivät entistä kestävämpiä elämäntyylejä. Pakkausvalmistajat vastaavat tekemällä materiaaleistaan ja prosesseistaan niin ympäristöystävällisiä kuin mahdollista.

Mutta entäs luksuspakkaaminen ja kestävä kehitys? Luksuspakkauksia käyttäviä brändejä kohtaan on kasvava julkinen ja toimialan painostus, jotta he pyrkisivät vähentämään pakkaamisen ympäristövaikutuksia. Tämä on johtanut siihen, että monet näistä brändeistä käyttävätkin ympäristöystävällisempiä materiaaleja, kuten kartonkia muovin sijaan.

Kuitenkin, onko olemassa sellaista kuin vastuuntuntoinen luksus ja pakkaustuotteet, vai vähentääkö se suureellisiksi tarkoitettujen tuotteiden vetovoimaa?

Miksi ”vastuullinen luksus” aiheuttaa ongelmia?

Hienoille brändeille ja asiakkaillensa on usein tärkeämpää pakkauksen ulkonäkö ja kauniit muovikassit logolla kuin kestävä kehitys. Asiakkaat odottavat luksuspakkaukselta hyvin erilaisia asioita kuin tavanomaisilla markkinoilla, ja pakkaus nähdään tärkeänä osana tuotetta itseään. Kosmetiikasta konditoriatuotteisiin, nämä tuotteet perustavat paljolti monimateriaaliseen pakkaamiseen, joka lisää ”luksuksen” tunnetta. Siten, suuri osa tämäntyyppisestä pakkaamisesta sisältää aluminoitua muovia, lasia ja monen muun tyyppisiä materiaaleja, jotka, viestiessään laadusta ja hinnasta, ovat myös hyvin vaikeita kierrättää.

Niinpä ympäristöystävällisen pakkaamisen tuottaminen, jossa on myös luksusta, on haasteellista. Vastuullinen pakkaaminen tarkoittaa koko kirjoa uusia ratkaisua vaativia ongelmia luksuspakkaamiselle, kuten käytännöllisyys, hinta, materiaalivalinta, estetiikka ja brändin ylläpitäminen. Näistä syistä kestävä kehitys mukaisista pakkausratkaisuista luovutaan usein jo projektin puolivälissä.

Miten luksus voi olla myös kestävä kehitys?

Lukuunottamatta monia tekijöitä, viime vuosina on suuntauduttu yhä enemmän kohti ekologisia ratkaisuja luksuspakkausmarkkinoilla. Esimerkiksi kansainvälinen muotimerkki Gucci, julkaisi 100%:sti kierrätettävän pakkauksen vuonna 2010.

Joka tapauksessa, onko kuluttajille todella väliä ympäristöystävällisyydellä, kun he ostavat luksuspakattuja tuotteita. Onko tämä liike kohti kestävää kehitytä aito vai vain ohimenevä vaihe?

Greenwise Busineksen tutkimuksen mukaan 47 % 200:sta markkinoinnin ammattilaisesta, joita haastateltiin, tunsivat että Guccin pyrkimys vähentää liiallista pakkaamista oli aito heijastuma alan ympäristöhuolesta ja sen tulevaisuudensuunnasta. Itse asiassa, lukuisat valmistajat kehittävät aktiivisesti ja jatkuvasti luksuspakkaamisratkaisuja, jotka ovat kestävämpiä, kuten paperikassi painatuksella.

Kestävä kehitys ja Luksus-pakkaus

Kestävä kehitys ja Luksus-pakkaus

Mitkä ovat seuraavat askeleet?

Tapoja, joilla yritykset voivat jatkaa pakkaustensa ympäristöystävällisyyden kehittämistä, on käyttää vähemmän musteita kuvituksissa ja keskittyä enemmän pahvinlaatuun – sen painoon ja valkoisuuteen. Lukusbrändijohtajat ja pakkaussuunnittelijat keskustelevat biomuoveista, mutta tähän mennessä on harvoja esimerkkejä niiden käytöstä luksuspakkaamisessa hinnan vuoksi.

Yritykset voivat myös maksimoida metallin käytön tuotteissaan. Ajankohtainen huoli alalla on, että jotkut brändit korvaavat nyt kasvavassa määrin ekoystävällisiä metalleja muovilla, erityisesti leipomo- ja alkoholituotteissa.

Metallin pieni hiilijalanjälki tulee sen korkeasta kierrätettävyydestä, ja se voidaan kierrättää monia, monia kertoja ilman että se menettää hyviä ominaisuuksiaan. Metalli on yleisin kotitalouksien kierrätyskohde.

Metallipakkaaminen monine erilaisine koristelutekniikkoineen, antaa luksusbrändeille sekä kauniin ulkomuodon että ympäristöystävällisyyden. Se itse asiassa mahdollistaa, että nämä kaksi tekijää toimivat yhdessä.

Samalla kun kosmetiikan pakkaaminen metallirasioihin, kartonkeihin ja lasipurkkeihin on hyväksi ympäristölle, markkinointi imagokeskeisellä alalla, varsinkin luksustuotteiden kohdalla, vaatii huolellisuutta. Valmistajien on tuotettava luksuspakkausyrityksille pakkauksia, jotka näyttävät siltä että ne vastaavat hintaansa, mutta myös ovat ympäristötietoisia