Kosmetiikkapakkaus ja sen merkitys
Kosmetiikkapakkaus on enemmän kuin vain kuljetus- ja varastointisuoja. Kun on suuri valikoima erilaisia tuoksuja, meikkejä, ihonhoitotuotteita ja muita tarvikkeita, joista valita, kuluttajat tarkastelevat usein tuotteen kaunista pakkausta apuna päätöksenteossa.
Viehättävät kosmetiikka –pakkaustuotteet, jotka viestivät brändiä ja yrityskuvaa katseenvangitsevalla designilla ja rohkeilla väreillä vetävät todennäköisemmin huomiota puoleensa kuin yksinkertaisemmat pakkaukset minimaalisella designilla. Alla, huomaa mitä erilaisia materiaaleja on käytetty kosmetiikkapakkauksiin ja opi kuinka markkinointi ja trendit astuvat mukaan kuvaan.
Suojaava kosmetiikkapakkaus
Ensimmäiseksi, ennen koristelua ja painatussuunnittelua, kosmetiikkapakkauksen tulee olla riittävän vahva ja kestävä kantaakseen ja suojellakseen sisältöään. Käytettiinpä sitä sitten yksittäisen tavaran pakkaamiseen tai hienoon lahjapakkaukseen, kosmetiikka –pakkaustuotteet tulisi valmistaa laadukkaista materiaaleista, jotka ottavat huomioon tavaran erityislaadun ja estävät tuotetta aukeamasta, vuotamasta tai särkymästä. Esimerkkejä tästä ovat erikoiskartongin ja päällystetyn kartongin käyttäminen, jotka pitävät tuotteet koskemattomana myös kosteassa. Yksilöllinen muotoilu, kuten kahvojen käyttäminen, myös estää tuotetta tippumasta käsistä. Erilaiset taitokset estävät tuotteen avaamisen ennen ostotapahtumaa.
Kosmetiikkapakkaus markkinoinnin välineenä
Kosmeettisten tuotteiden pakkaaminen ei ainoastaan suojaa tuotetta, vaan myös esittää pääosaa markkinoitaessa tuotetta kuluttajille. Asiakas saattaa vilkaista pakkausta kerran ja päättää samalla onko tuote häntä varten, yksinkertaisesti vetämällä johtopäätöksiä pakkauksen ulkonäöstä. Kosmetiikkapakkaus voi toimia pohjana mitä erilaisimmille painatuksille, väreille, rakenteille ja muotoiluille, jotka parhaiten tavoittavat kohderyhmänsä. Selkeästi esiintuotu brändinnimi yhdistettynä sopiviin väreihin ja muotoihin voi herättää huomion ja viestiä tuotteesta yhdellä vilkaisulla. Foliopakkaukset, ”ikkunat”, laminaattipäällysteet ja loppusilauksena nauhat ja kaaret, sekä kohotettu design voivat kaikki vaikuttaa tuotteen kokonaismarkkinointistrategiaan. Yhdistelmät pahvia ja muovia mahdollistavat viehättävän painatuksen, sekä näkymän sisällä olevaan tuotteeseen.
Trendit kosmetiikkapakkauksissa
Mukanapysyminen ajankohtaisissa kosmetiikkapakkaustrendeissä on välttämätöntä kilpailuaseman säilyttämiseksi. Kestävän kehityksen ja vihreämpien pakkausratkaisujen kasvava suosio on saanut monet siirtymään korkean teknologian futuristisesta lookista kohti yksinkertaisempaa, luonnollista ja herkempää ulkoasua. Kosmetiikkatuotteet, jotka kertovat ekoystävällisyydestään pakkauksissaan , myös kasvattavat suosiotaan. Muita yleisiä koristeellisen pakkaamisen trendejä ovat vuodenaikateemat, mikro-kohotukset, joilla voidaan tehdä monimutkaisiakin kuvioita, sekä lahjatuotteiden ryhmittely samaan teemaan.