Kahvipakkaukset – monia näkökohtia
Kahvipakkaukset herättävät varmasti kahvivalmistajilla ja -kauppaajilla väliin kysymyksiä – ovatko he saavuttaneet käytännöllisyyden ja brändäyksen tavoitteet, vai olisiko vielä jotain parannettavaa? Jälkimmäinen on todennäköisempää, varsinkin kun pakkausmarkkinat kehittyvät koko ajan.
Toiset valmistajat täyttävät pakkaukset käsin, toiset automaattisesti. Kuitenkin, itse pakkaustuotteet tyypillisesti eivät vaihtele kahvimarkkinoilla kovin paljon.
Käytännöllisyys vs. brändi
Kun kahvipakkaukset ovat valinnassa, on kaksi päänäkökohtaa: käytännöllisyys ja brändäys. Käytännöllisyys on helpompi saada toimimaan ja se vaikuttaa vähemmän myyntiin kuin brändi. Siitä on siis hyvä aloittaa. On tärkeää ottaa huomioon, että vaikka käytännöllisyys ei olekaan monimutkaista, sen puute ei johda mihinkään hyvään.
Haasteita
Kahvi tuo pakkaamiseen omat haasteensa. Ensinnäkin, kahvia on suojeltava altistumasta hapelle, koska happi saa parhaimmankin kahvin väljähtymään. Toisekseen, paahdettu kahvi erittää hiilidioksidia, joten pakkaamisessa on otettava huomioon turpoaminen tai jopa mahdollinen räjähtäminen.
Hiilidioksidin vuoksi menneiden aikojen kahvinvalmistajat joutuivat uhraamaan tuoreuden, jotta pakkaukset eivät räjähtäisi hyllyillä. Kolme vuosikymmentä sitten teknologia kuitenkin toi toisen vaihtoehdon saataville: kaasunpoistoventtiilit. Sekä happi-altistuminen että hiilidioksidipäästöt voidaan käsitellä tällä venttiilillä. Venttiilin lisäksi myös pussin sinetöintiä täytyy miettiä. Niin kuin vuotava venttiili, myös huono sinetti päästää hapen vaikuttamaan kahvin laatuun.
Toinen tapa, jolla välttää huonosti pakatun kahvin jakaminen, on pakkausseurantalaitteisto. Esimerkiksi, Guy Wray MOCONilta sanoo: ”MOCOnin uusi MultiCheck 400 -systeemi on erityisesti suunniteltu sopimaan kahviteollisuuden tarpeisiin, jotta valmistajat voivat testata tilan, vuotamisen ja sinetöinnin käyttämällä vain yhtä pakkausta.” Jos siis budjetti sallii, tällainen laitteisto tuo mielenrauhan, kun tietää että asiakkaat kokevat kahvisi parhaimmillaan. Jos rahat taas eivät riitä edellä kuvattuun systeemiin, jotkut pakkausvalmistajat tarjoavat palveluita, joilla varmistetaan riittävä sinetöinti.
Kahvinvalmistajien ja -kauppaajien on mietittävä myös millaisella laitteistolla kahvi pakataan. Suuremmat valmistajat käyttävät usein monimutkaisia ja kalliita prosessointi- ja pakkauslaitteistoja , jotta koko prosessi olisi automaattinen. Monet pienet valmistajat taas pakkaavat kahvinsa käsin.
Pakkauksen ilme
Tekstin alkupuolella mainittiin käytännöllisyys ja brändäys erillisinä pakkaamisen osioina, mutta on tärkeää huomata, että ne eivät ole täysin itsenäisiä ideoita. Teitpä yritysilmeesimukaisen designin ennen tai jälkeen pakkauspussin valitsemisen, muista että pakkaus itsessään esittää suurta roollia siinä kuinka asiakas tuotteen kokee. Esimerkiksi jos markkinoit kahviasi ympäristöystävällisenä, parempi brändäys voidaan saavuttaa käyttämällä kierrätetystä paperista valmistettuja pakkauksia tai kompostoitavat pussit normaalin muovin ja folion sijaan.
Millainen pakkaus kahville sitten valitaankin, on päätettävä kuinka se painetaan. Monet pakkaustuotteita valmistavat yritykset painavat suunnitellun kuvan suoraan pussiin, tai sitten voit saada etiketit erikseen ja lisätä ne käsin. Monet pienemmät kahvinvalmistajat ja kauppiaat ovat sitä mieltä, että omien etikettien lisääminen esipainettuihin tukkubrändipusseihin toimii myös, ja se on edullinen vaihtoehto usein hinnaakkaammille yksilöpainetuille pusseille. Toisaalta taas, yksilöpakattu paketti henkii brändiä paljon voimakkaammin ja näin ollen vaikuttaa myös myyntiin, joten toiset haluavat panostaa siihen.
Lopuksi
Kaikki nämä näkökohdat huomioiden yksi asia on varmaa: pakkaaminen on monimutkaista. Onneksi pakkausvalmistajat auttavat prosessissa ja auttavat valitsemaan sopivimman pakkauksen. Siksi ammattimaisen ja luotettavan pakkausyrityksen löytäminen on erittäin tärkeää.