Messut ja pakkaukset – Ideat ja innovaatio
”Innovaatio erottaa johtajan ja seuraajan,” sanoi Applen perustaja Steve Jobs kerran. Mitä tulee pakkausalaan, Apple ymmärsi nopeasti estetiikan merkityksen tuotteen myymisessä. Sen kiiltävät muovi- ja pahviluomukset ovat tulleet olennaiseksi osaksi brändiä.
Innovaatio auttoi Jobsia tekemään omaisuuden – helppoa jos sinulla ei ole mitään menetettävää. Mutta kun yrityksesi pyrkii selviämään lamasta, houkutus välttää kaikkia mahdollisia riskejä tulee vaihtoehdoksi.
Mutta niille yrityksille, jotka ovat valmiit laittamaan itsensä likoon kuten Jobs, palkkiot voivat olla suurenmoiset. Vuosittaiset easyFairs-pakkausinnovaatio –messut on mainio mahdollisuus tutkia mahdollisuuksia innovaatio- ja pakkausmarkkinoilla ja teknologiat, jotka avustavat tässä ovat myös varsinainen vetonaula.
Kriittinen elementti
”Innovaatiot ovat äärimmäisen tärkeä seikka” sanoo AVA Pakkausratkaisujen johtaja Alison Vincent, joka puhui viime vuoden messuilla ja osallistuu myös tänä vuonna. ”Tällä hetkellä se on jopa tärkeämpää kuin ennen talouden alamäkeä. Luulen, että se johtuu siitä että on niin monia tuotteita ja merkkejä, joten kuluttajat ovat hyvin taloudellisia. Brändien on todella erotuttava toisistaan ja keksittävä uusi rartkaisu, jolla saadaan kuluttajat valitsemaan juuri meidän tuotteemme,” hän sanoo.
Vincentin puheita vahvistaa Chesapeaken yritysmarkkinoinnin ja viesitinnän johtaja Bob Houghton. Kartonkivalmistaja esittelee uusimman luomuksensa, kartonkipussin – esivalmis kassi, joka on päällystetty kartongilla, joka kohdistetaan irtotuotteille, kuten leivonnaisille, kuivatuille hedelmille ja henkilökohtaisille tavaroille.
”Keskittyminen innovaatioon on ainut tapa, jolla teollisuus voi kehittää ratkaisuja haasteisiin, kuten suurempi ympäristötietoisuus, tehokkuuden ja yrityskuvan kehittäminen, ja tätä pakkaustuotteet tarjoavat,” sanoo Houghton.
Uutuuden nälkää
Chris Barber, Dragon Rougen luova johtaja, on samaa mieltä: ”On haasteellista löytää innovatiivisia materiaaleja ja uutta teknologiaa, joka antaisi brändille särmää” hän sanoo.
”Suunnittelijoina, meidän tehtävämme on olla uutuudennälkäisiä, luovia ja innovatiivisia mitä tulee pakkauksiin,” hän sanoo. ”Pakkausmessut on keskittynyt, inspiroiva päivä, joka sallii suunnittelijoiden täydentää tietämystään, jotta he tekisivät asiakassuhteista rikkaampia ja yrityskuvasta haluttavamman.”
Barber ohjeistaa myös kävijöitä katsastamaan luento-ohjelman etukäteen, jotta he voivat suunnitella mikä päivä sopii heille parhaiten.
Katso silmiä
Eyetracker perustettiin vuonna 2002. Kuten nimi kertoo, yritys on erikoistunut silmänliikkeidenseuraamiseen myymällä ja vuokraamalla yrityksille laitteita ja tarjoamalla silmänliikeseuraamista brändeille. Pakkausinnovaatiomessuilla yritys antaa kävijöille mahdollisuuden testata kahdenlaisia laitteita.
Toisia laitteita voidaan käyttää ”tosimaaimassa” ja ne koostuvat silmälaseista , joita voidaan käyttää seuraamaan miten katse kulkee esim. supermarketissa. Toinen laite on ruutupohjainen ja sopii pakkausten arvioimiseen.
Pakkauksen kauneus
Pakkaus on todella tärkeä terveys- ja kauneusalalla, jossa sitä voidaan käyttää myös tuotteen osana. ”Innovaatio niin muotoilussa kuin toiminnallisuudessa auttaa tuotetta erottumaan kilpailijoistaan ja luomaan ’personallisuutta’,” selittää John Anderton, Vetroplas – kosmetiikkapakkausvamistajan pääjohtaja.
Yritys esittelee uusimmat designit Eurovetrocapilta lasissa ja muovissa, sekä joustavat, laminoidut tuubit CTL/Tube Hispanialta. Lisäksi he esittelevät koko joukon annostelijoita Megaplastilta.
Materiaalimuutokset
Kaikki innovaatiot eivät kuitenkaan ole visuaalisesti niin kiinnostavia. Veriplast Solutions esittelee työtä, jota se on tehnyt alentaakseen tuotantonsa energiakuluja ja käyttämiään raakamateriaaleja. Lisäksi suurin osa heidän valmistamistaan esineistä on valmistettu 35 % kierrätysmateriaaleista.
Innovaatio voi tulla valepuvussa. Kiertelemällä pakkausmessuilla ei ainoastaan näytä mitä alalla on meneillään, vaan myös esittää mahdollisuudet ideoiden saamiseen muilta sektoreilta.
Parhaat innovaatiot
Plasticum, joka on erikoistunut ruiskumuotoiltuun muoviin, esittelee sen Jimmy spray-harjan, joka luo ultrahienoa, horisontaalista suihkutusta ja sitä on saatavila kolmessa eri koossa.
Kosmetiikkapakkausspesialisti Toly Products esittelee koko joukon tuotteita, joihin kuuluu sen viimeisin kehitelmä, Dual Airless.
Myös Pendragonilla on paljon näytettävää. Yhtiön valikoimaan kuuluvat erilaiset laatikot, kartongit, mainos paperikassi omalla painatuksella ja käsintehdyt kirjekuoret.