Ylitä kuluttajien odotukset pakkaussuunnittelulla

Mainokset ja pakkausten ulkonäkö usein pettävät odotukset. Tuotteet kyllä lopulta myyvät, mutta kuluttajaa ei hämätä kahdesti. Jos yritykset käyttävät sellaisia markkinointikeinoja kuin pakkaus, myymään tuotettaan ja antavat tyhjiä lupauksia, se lopulta tuhoaa heidän luotettavuutensa ja saa heidän suosionsa laskemaan, varsinkin sosiaalisessa mediassa.

Kysy itseltäsi: Kuinka moni brändi on horjuttanut kuluttajien luottamusta tai pettänyt odotukset viime vuosina? Kuinka monta kertaa olet ostanut tuotteen ja tuntenut itsesi huijatuksi?

On tärkeämpää kuin koskaan kertoa totuus; olla läpinäkyvä ja rehellinen ja ylittää odotukset. Kuluttajat ilahtuvat, kun heidän odotuksensa palkitaan – ja ylitetään. Eli miten sitten pakkaus voidaan optimoida, jotta brändi saadaan kuluttajien tietoisuuteen, myytyä heille ja ylittämään odotukset?

Totuudenmukaiset pakkaustuotteet eivät pyri liioittelemaan tuotteen ominaisuuksia, eikä brändin lupausta, joten se voi olla voimakas väline asiakassuhteen luomisessa. Mutta tämä ei tarkoita etteikö pakkaus voisi olla niin houkuttelevasti suunniteltu, että se saa kuluttajan huomion kiinnittymään tuotemerkkiin muiden hyllyllä olevien sijasta. Pakkausalalla on aivan liikaa samanlaisuutta. Joten pakkaussuunnittelun tulisi olla sekä vahvaa, että läpinäkyvää samanaikaisesti.

Pakkaussuunnittelu, joka ei yliammu

On monia esmikerkkejä pakkaamisesta, joka toimii näin. Yksi on ’Theo Suklaa’. Sen hetki sitten uudistettu pakkaus erottuu kilpailijoiden suklaapatukoista edukseen. Valkoinen tausta toimii. Yrityskuva kirjaimellisesti valuu suklaakastiketta kekseliään fontin ansiosta. Kirjain ’O’ Theo-sanassa on kaakaopapu. Loistavaa. Oranssin ja keltaisen käyttö yrityskuvan mukaisesti on huomionarvoista. Valuvan suklaan käyttäminen kertoo kuluttajille heti mitä heidän täytyy tietää. Suklaa voi tippua chilistä, mintunlehdestä tai appelsiiniviipaleesta.

Verbaalinen kommunikointi on minimaalista. ”Luomu, reilu kauppa” on tärkeä ja se tulee selkeästi esiin. ”70% tummaa suklaata” takaa tyydyttävän kokemuksen ilman että sanoo niin. Alhaalla vasemmalla kuluttaja näkee kehotuksen ”Nauti” yrityskuvanmukaisella hymynaamalla varustettuna. Tämä on todellakin uniikki pakkaus. Se puhuttelee asiakasta monella tasolla, mutta ei yliammu. Se kiehtoo ja sallii asiakkaan kokea laatu ja tyytyväisyys, jonka brändi lupaa.

Tarkoittaako tämä, että pakkaustuotteet tulee olla minimalistisia? Ei. Se, mitä tämä tarkoittaa, kun otetaan huomioon, että kuluttajat silmäilevät kaupan hyllyjä vain sekunteja, on että kriittinen informaatio täytyy tulla selväksi niin visuaalisen kuin verbaalisen kommunikaation kautta, hyvinsuunnitellusti. Tämä ei koske ainoastaan uusia brändejä, vaan myös klassikoita.

’Dr. Scholl’ tarjoaa tästä hyvän esimerkin. Jalkine- ja jalkojenhoitotuotemerkki on uudistunut vuosien aikana. Kun yhtiö vähän aikaa sitten päätti julkaista uuden Active Series -vaihtopohjallisia urheilijoille -tuotteen, sen oli viestittävä ominaisuudet yhdellä vilkaisulla.

Pakkaus näyttää sisällön ”ikkunasta”, fiksusti korostaen niitä kohtia jalassa, joista juoksijat ja urheilijat ovat huolissaan. Tämä ”Kolmen Vyöhykkeen Suojaus”, kuten se mainitaan, ”auttaa helpottamaan ja estämään kipua.” Tämä on yksinkertaista ja tehokasta yrityskuvaviestintää. Urheilijat tietävät, että heidän on suojeltava jalkojaan juoksemisen ja hyppimisen vaikutuksilta kunnollisilla jalkineilla. He myös tietävät, että kengän antama tuki ei kestä kauaa, joten vaihtopohjalliset ovat täysin järkeenkäyvä ratkaisu.

Tämä on pakkaamista, joka ei ylilyö; se viestii yrityskuvan tehokkaasti, käyttäen visuaalista ja verbaalista informaatiota. Kuluttajat, joilla ei ole pitkää kokemusta Dr. Schollin brändistä, luottavat että nämä pohjalliset toimivat.

Mitä tulee lelu- ja viihdebrändeihin, valmistajat ovat perinteisesti luottaneet väreihin ja vahvaan kuvitukseen vedotakseen tunteisiin. Tämä tekee sellaisista kuin ’Green Toys’:n pakkauksesta niin merkittävän. Se on perinteisen lelupakkaamisen antiteesi: yksinkertainen, mutta vaikuttava kommunikaatioltaan. Pakkaus on valmistettu 100 % kierrätettävästä pahvista ja painettu soijamusteella. Se on minimaalinen ja lelunmuotoinen, tai hyödyntää leikkausta, niin että lapset pääsevät koskemaan leluun.

Ylitä odotukset
Ylitä odotukset

Eikö olekin mahtavaa, kun pakkaustuotteet erottuvat selkeästi hyllyllä? Kun ne ovat raikkaan rehelliset ja jalat maassa? Kun ne viestivät yrityskuvan ja sen arvot läpinäkyvästi? Ja kaikesta parasta: Kun ne ylittävät kuluttajan odotukset?

Ylitä odotukset