Muovinkierrätys – uudet tuulet

Asetettaessa maakohtaisia ja kansainvälisiä kierrätystavoitteita, muovipakkausala ja pakkaustuoteet kohtaa uusia haasteita pyrkiessään täyttämään kestävän kehityksen vaatimukset. Vaatimuksia tulee niin valmistajilta ja kauppiailta kuin kuluttajiltakin.

Kuluttajat ja muovi

Vai onko niin? Kyynikoille keskuudessamme monet näistä ajankohtaisista haasteista ovat liiankin tuttuja. Ja valitettavasti julkinen mielipide muovia ja muovikassit kohtaan on yleensä ottaen aika kielteinen. Jos kuluttaja kokee, että pakkaaminen on liiallista, muovi saa enemmän kuin osansa kritiikistä, koska se koetaan epäekologiseksi.

Tarkkaan ottaen, monet kuluttajat uskovat että muovipakkaaminen ja – kassit – tai ainakin suurin osa siitä – ei ole kierrätettävissä ja siten päätyy kaatopaikalle tai laivalastissa Kiinaan (ellei sitä dumpata mereen matkalla).

Teollisuuden uudet tuulet

Muoviteollisuus on kuitenkin toiminut ekologisuuden puolesta pitkään. Ja tarkemmin ottaen, meillä on hyvä tarina kerrottavana ja uudet tuulet puhaltavat. Aikana, jolloin keskitytään hiilijalanjäljen pienentämiseen pakkaamisessa pakkauksen painoa ajatellen, muovin ollessa kepeää, on se etu perinteisiin materiaaleihin verattuna.

Yhtä tärkeä seikka on, että ruokajäte on edelleen suurenluokan ympäristöongelma – esimerkiksi lehtisalaatin poisheittäminen on 100 kertaa haitallisempaa ympäristölle kuin pakkaus, jossa se ostetaan. Tässä kuviossa monikerroksinen muovi onkin suuri etu sen pidentäessä tuotteiden hyllyikää.

Ja mitä tulee yleisimpään kuluttajien väärinkäsitykseen – muovit kierrätetään. Eikä ainoastaan PET-muovia juomapuloissa, vaan myös purkit, tuubit ja sen sellaiset (PTT), jotka valmistetaan polypropeliinista ja muista muoveista. Itse asiassa, esim. Isossa-Britanniassa kierrätettiin noin 640 000 tonnia muovipakkauksia 2012, mikä on todella hyvä lähtökohta.

Muovinkierrätyksen uudet tuulet
Muovinkierrätyksen uudet tuulet

Ajatellaan uudestaan

On myös ajateltava hiukan fiksummin kierrätetyn muovin käyttämistä.

Kaikkien muoviketjun osa-alueiden on toimittava yhdessä, promotakseen faktaa, että muovien kierrättäminen on sen arvoista, ja viestittääkseen monia muita etuja kuluttajille, sekä jatkaakseen kierrätettyjen materiaalien markkinoiden kehitystä.

Epäilemättä viestin välittäminen muovin ympäristöystävällisyydestä voi olla hankalaa, mutta ainakin meillä on vankka pohja, jolle rakentaa. Monet kuitenkin rakastavat muovia sen monikäyttöisyyden ja helppouden vuoksi. Antaa siis muovin tuulet puhaltaa uudestaan!

Muovinkierrätyksen uudet tuulet