Pakkaustuotteet houkuttelevat asiakkaita

  • Blogi
Pakkaustuotteet houkuttelevat asiakkaita

Pakkaustuotteet houkuttelevat asiakkaita

Ei ole koiraa karvoihin katsominen – vai onko? Kun kyseessä on pakkausuotteet tai kassi omalla kuvalla, kannattaa varmistaa että keskitytyään oikeisiin asioihin ja käytetään oikeanlaista designia, joka kohdistetaan myös oikeille asiakkaille.

Pakkaaminen ja hinnoittelu edustavat hyvin konkreettista tapaa kommunikoida kohderyhmän kanssa ja ilmaista yrityksesi asemaa. Pakkaus-design sisältää enemmän kuin vain käärepaperin tai säilytyslaatikon, jossa tuote kulkee. Pakkaus tai kassi voi olla tapa, jolla palvelut nivotaan yhteen keskivertokuluttajalle. Fyysisten tuotteiden kohdalla pakkausetiketti tai kääre voi edustaa tuotteen koko asemointia, listausta ominaisuuksista ja eduista, mainontaa ja pr:ää, varsinkin pienyritysten kohdalla. Tuotteen hinnan tulee heijastaa paitsi kuluja, jotka yritys on käyttänyt tuotteeseen, myös arvoa jonka asiakkaat saavat. Lisäksi hinta on tapa erottua muista yrityksistä, varsinkin kuluttajamarkkinoilla.

Pakkaustuotteet houkuttelevat asiakkaita

Pakkaustuotteet houkuttelevat asiakkaita

Vaikuttavat pakkaustuotteet ovat monimuotoisia

Pakkaus voi olla hyvin yksinkertainen tai monimutkainen ja yksilöllinen. Palveluyrityksille, ”pakkaus” voi olla logo vaatteissa, työvälineissä, lomakkeissa ja kirjekuorissa, jne. tai vaikkapa hieno paperikassi omalla logolla.

Pakkaus voi olla myös yksilöllinen tyylissä, jolla yritys tarjoaa palveluitaan. Esimerkiksi tietyt eliittihotellit erottuvat niin palveluillaan kuin huoneillaan ja sisustuksellaan. Konsulttiyritykset pyrkivät erottumaan nivomalla asiantuntemustaan yhteen.

Kuljetusfirmat (esim. autovuokraamot, bussi-, juna- ja lentokoneyhtiöt), kuten myös puhelin- ja telekommunikaatioyritykset tarjoavat yhdistelmän niin tuotteita kuin palveluitakin. Nämä yritykset pakkaavat tuotteensa ja palvelunsa promootioihin ja mainoksiin.

Pakkauksen tulisi viestiä asemaa, identiteettiä ja arvoja

Pakkaus-design tyypillisesti vaikuttaa sekä palveluihin että fyysiseen tuotteeseen, ja sen on tehtävä kaikki seuraavista:

  • heijastettava yrityksen asemaa
  • viestittävä graafista ilmettä
  • heijastettava kohdeyleisönsä arvoja

Yksilöllistä valikoimaa brändi- tai bisnesarvoja, jotka erottavat yrityksen kilpailussa muista yrityksistä, kutsutaan asemoinniksi. Pakkaussuunnittelun tulisi viestiä yrityksen asemaa ja yksilöllisiä arvoja.

Värit ovat myös tärkeitä tuotteen asemoinnissa. Punaista pidetään jännittävimpänä, huomioarvoltaan suurimpana värinä hyllyillä. Punainen on avainasemassa esim. Coca-Colan, Pepsin ja Marlboron kohdalla – kaikkien näiden ollessa tuotteita, jotka lupaavat stimuaaltiota, energiaa ja sosiaalista arvostusta. Sinisiä ja vihreitä pidetään rauhoittavina ja viileinä. Keltainen on hyvän mielialan ja hauskojen juhlien väri. Oranssi on tulta. Musta viestii valtaa. Kulta ja hopea taas korkeaa arvoa. Valkoinen on neutraali väri tai puhtauden väri. Monet halpatuotteet pakataan vain valkoiseen mustalla painatuksella, jotta erotutaan kalliimmista merkeistä.

Graafinen identiteetti nappaa ostajan huomion

Kävele mihin tahansa kauppaan ja katso pakkauksia hyllyillä. Päätä mitkä niistä saavat huomiosi kussakin osastossa ja miksi. Todennäköistä on, että niillä pakkauksilla, jotka herättävät eniten huomiota, on oma ”graafinen identiteetti”. Graafista tyyliä ja identiteettiä kuvaa yksilöllinen kaksi- tai kolmiulotteinen symboli, joka voidaan liittää tiettyyn brändiin tai yritykseen.

Joskus tämä graafinen identiteetti on yksinkertaisessa muodossa – brändin logo tai nimi erikoisin kirjaimin.
Pienyrityksillä ei usein ole varaa mainostaa tai promotoida samalla tasolla kuin suuremmilla toimijoilla. Siten, heidän on suunniteltava graafinen identiteetti logoihinsa ja pakkauksiinsa varmistaakseen yksilöllisyyden ja asemansa. Pakkaus voi olla ainut mainostus- ja asemointiväline mitä pienyrityksellä on.

Pakkauksen tulee heijastaa ostajan arvoja

Tarkka kuvaus kohderyhmästäsi on avain sellaisen pakkauksen suunnitteluun, joka heijastaa ostajasi arvoja ja joka houkuttelee ostajia hyllylle, tai missä ikinä tuotteesi ja palvelusi ovatkaan saatavilla. Tietämys kohdeyleisön elämäntyylistä, kuten harrastuksista, kiinnostuksenkohteista, mielipiteistä jne. voidaan liittää pakkausten nimiin, etikettisuunnitteluun, tekstiin ja muihin avaintekijöihin pakkausviestinnässä.