Ostostrendit

  • Blogi
Kuluttajat ja trendit

Kuluttajat ostavat nyt näiden trendien mukaan

Kuluttajat muuttavat koko ajan tapaa, jolla he katsovat pakkausta, vuorovaikuttavat sen kanssa ja heittävät sen pois. Olitpa sitten valmistaja tai tuotteen markkinoija, tiedät kuinka tärkeää on heijastella kuluttajan muuttuvia tarpeita tuotteittesi suhteen.

Käytettävyydestä saatavuuteen, tässä on viisi tärkeintä kuluttajapakkaustrendiä, joista on hyvä olla tietoinen, jotta voisit maksimoida tuotteittesi pakkauspotentiaalin tämän päivän markkinoilla.

Kuluttajat ja trendit

Kuluttajat ja trendit

1 Ympäristöllinen kestävyys

Kuluttajat ovat tulleet yhä tietoisemmiksi globaaleista ympäristökysymyksistä ja muuttavat ostotottumuksiaan sen mukaisesti. Tänä päivänä, on ”coolia” välittää ja kuluttajat etsivätkin aktiivisesti pakkauksesta merkkejä, että valmistajalla on vihreä omatunto. Sen ymmärtäminen, kuinka kestävyyteen sitoutuminen voidaan viestiä vetoavalla tavalla pakkauksissa, on avain asiakkaiden hankkimisessa ja säilyttämisessä.

Kestävä pakkaus ja kassi: myytti vai todellisuus – PWC:n asiantuntija-tietopaketti kertoo kuinka kestävyydestä on tullut olennainen seikka brändin hahmottamisessa. Linjassa tavoitteensa ”olla ekologisin ja halutuin urheiluvaatemerkki” kanssa, Puma työskenteli yhdessä PWC:n kanssa tuottaakseen ympäristötietoisen tuloslaskelman, jossa korostui heidän 145 M€ ympäristövaikutuksensa läpi tuotantoketjun. Tämän havaitseminen sallii heidän rakentaa kestävämpää ja sitkeämpää mallia tulevaisuutta ajatellen ja viestiä vihreitä saavutuksiaan kuluttajille.

Vaikuttaa siltä, että kestävän kehityksen huomioiminen ei ole enää vaihtoehtoinen lisäys – se on olennainen osa tulevaisuuden liiketoiminnan suunnittelua pakkaussuunnittelualalla. Tuotteen koko tarina on tulossa avaintekijäksi kun tehdään ostopäätöksiä – mistä se tulee, kuinka se valmistettiin ja miten se voidaan kierrättää?

2. Terveellinen elämä

Terveys- ja hyvinvointiala kukoistaa, mikä heijastelee laajempaa kiinnostusta siihen, mikä on meille hyväksi ja mikä ei. Kuluttajat odottavat pakkaamisen ja brändäyksen osoittavan tuotteen teveysvaikutukset sekä nopeasti että lyhyesti, jotta on helpompaa tehdä valinnat ruokaostosten suhteen. Säännökset usein sanelevat kuinka tämä informaatio tulee esittää ja pakkauksen on tasapainotettava nämä tarpeet.

Terveen elämän markkinoille on tunkua ja voi olla vaikea vetää huomio puoleensa (ja säilyttää se) hyllyllä. Siksi onkin tärkeää, että pakkaus ja muovikassi keskittyy yksilöllisiin etuihin, kuten luonnollisiin aineksiin ja muotoiluun, jotka tarjoavat merkille läpinäkyvyyttä. Innovatiiviset metodit tuoreen ruoan asettelussa ovat myös avain sekä lyhyen- että pitkäntätähtäimen menestykseen.

Terveelliset välipalavaihtoehdot saattavat olla tapa, jolla menestyä tässä. Kasvava välipalojensyönti rohkaisee tuoteinnovaatioihin, jotka tarjoavat terveellisiä välipaloja pienemmissä pakkauksissa.

3. Käyttömukavuus

Kasvavasti kiireinen elämäntyyli merkitsee, että kuluttajat etsivät pakkauksesta käyttömukavuutta ja kuljetuksen helppoutta. Pienempi, kevyempi ja helpommin kierrätettävä pakkaus tekee ”kuluttamisen lennossa” helpommaksi. Innovaatiot, kuten sotkemattomat applikattorit ja annostelijat eliminoivat tarpeen lisäpakkaamiselle, vähentäen sähläämistä ja korostaen kertakäyttöisyyttä.

Esimerkiksi Tesco on äskettäin esitellyt uudelleensuljettavat pakkauksensa suolaisten välipalojensa kohdalla, yhdistäen näin käyttömukavuuden tuoreuteen.

4. Aitous ja luotettavuus

Monien maailmanlaajuisten ruokaskandaalien seurauksena, kuten hevosenlihan löytyminen hampurilaispihveistä, on nyt suurempi kysyntä läpinäkyvyydelle tuottajien ja kuluttajien välillä.

Tuotteiden alkuperä täytyy olla nähtävissä, jotta luottamus voidaan uudelleensaavuttaa tuotantoketjun läpi. Alkuperän mainitseminen pakkauksessa lisää luotettavuuden ja aitouden tuntemuksia ja takaa kuluttajille korkean laadun ja totuudenmukaisen tuotteen. Erään tahon mukaan alkuperä tulisi linkittää kestävään kehitykseen, painottaen että brändien tulisi viestiä hiilijalanjälkensä pienuudesta silloin kun asiakas ostaa paikallisen tuotteen. Tämä on erityisen vaikuttavaa varsinkin voimarkkinoilla, jossa kysyntä luonnollisiin ainesosiin on kasvanut.

5. Kustannustehokkaat ostokset

Maailman talouden epävarmoja näkymiä ei käy kieltäminen. Ymmärrettävästi, kuluttajat eivät halua maksaa enempää kuin mitä heidän täytyy ja hinta onkin yksi ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

Kasvava suuntaus on että tuotetta ostetaan kun se on loppumassa, sen sijaan että sitä ostettaisiin varastoon etukäteen. Pienmmät ja helpomminkannettavat pakkaustuotteet ovat siis omiaan houkuttelemaan näitä viimehetken ostajia.