Verkko-ostokset ja pakkaaminen – ylilyöntejä vai kompromisseja?

On olemassa lukuisia nettisivustoja, jonne me – närkästyneet nettishoppailijat voimme postata kuvia mitä erikoisemmista esimerkeistä ”ylipakatuista” postipaketeista. Kuten suuri aaltopahvipakkaus, joka piti sisällään yksittäisen muistikortin, kun pehmustettu kirjekuori olisi ollut riittävä.

Epäilemättä on monia tapauksia, joissa pakkaaminen on perusteltua. Katsotaanpa verkkokaupanpitäjän näkökulmasta.

Verkko-ostokset ja laajentunut tuotevalikoima

Ennen musiikin ja elokuvien lataamista ja e-kirjoja, verkko-ostokset koostuivat enimmäkseen cd-levyistä, videokaseteista/dvd-levyistä ja kirjoista. Oli myös verkkokauppiaita, jotka olivat erikoistuneet näihin. Lähetyspakkaukset olivat yksinkertaisia, ja koska cd- ja dvd-levyt olivat vakiokokoisia, voitiin pakkaustuotteet suunnitella sopiviksi ja joustaviksi. Jopa kirjat voitiin pakata yksinkertaisesti erityiskäärepaperiin. Näiden samojen kauppiaiden on täytynyt muuttaa, monipuolistaa ja laajentaa valikoimaansa. Esimerkiksi, verkkokauppias jolla on 6000 eri tuotetta myynnissä ja keskivertoasiakkaan tilaus on kolme eri tuotetta, on keskimäärin 216 miljardia mahdollista yhdistelmää näistä tuotteista. Niinpä,täydellinen pakkaus kaikille näille vaihtoehdoille olisi pitkä lista, ja tämähän tarkoittaa että pakkaus tulee aina olemaan kompromissi.

Monenlaista pakkaamista

Verkko-ostokset pakkaaminen verkkokauppiaiden jakelukeskuksissa voidaan yleensä jakaa yhteen tai kahteen kategoriaan – automaattiseen ja manuaaliseen. Automaattipakkauksen kohdalla laatikon tai laatikot, joihin tavara tulee, päättää tilauksenkäsittelyjärjestelmä ja päätös perustuu tilatun tuotteen mittasuhteisiin. Kun pakkausprosessi on valmis, tuote sinetöidään ja lähetetään matkaan – ilman että koko prosessissa juurikaan tarvittiin ihmistä.

Automaattisella järjestelmällä on hyvin rajoitettu määrä erilaisia laatikkokokoja, mikä tarkoittaa että lopullinen pakkaus on usein ylisuuri. Tätä vastoin, manuaalisessa pakkaamisessa on laajempi valikoima pakkausmateriaaleja käytettävissä, mutta ne ovat silti rajalliset ja sen seurauksena lopputuloksena oleva pakkaus nähdään edelleen ylisuurena, vaikkakin pahvi, jota käytetään olisikin parasta saatavilla olevaa.

Saatavilla on myös rahti pussit ja postituspussit. Kuluttajina odotamme saavamme tavaramme heti (kuten silloin, kun meillä on paperikassi, jossa kannamme tuotteet lähimmästä myymälästä) ja nettikauppiaat pyrkivätkin lyhentämään aikaa, joka kuluu ostotapahtumasta tuotteen toimittamiseen.

Verkko-ostokset

Verkko-ostokset

Väistämätön seuraus tästä on, että käytetään enemmän automaatiota ja paketteja pidetään ylikokoisina. Julkinen mielipide postipakkausten ylipakkaamisesta tulee aina saamaan vaikutteita äärimmäisistä esimerkeistä ja kauppiaiden on tehtävä lujasti töitä näiden minimoimiseksi, mutta voitaisiinko yleiseen mielipiteeseen vaikuttaa myös tiedottamisella? Auttaisiko esimerkiksi seuraavanlainen pakkaukseen liitetty selite? ”Kiitoksia ostoksestanne, toivomme että siitä on teille iloa. Meillä on varastossa 6000 erilaista tuotetta ja käsittelemme 1500 tilausta päivittäin. Olemme valinneet tilauksellenne sopivimman mahdollisen pakkauksen mitä saatavilla on. Mikäli pidätte sitä ylipakattuna, olemme pahoillamme, mutta voimme raportoida että yleensä ottaen, kun tätä pahvia käytetään, tuote vie 80 % käytettävissä olevasta tilasta. Me seuraamme tilannetta ja pyrimme vähentämään ylimääräistä pakkaamista koko ajan. ” Selvästikin, täydellinen pakkaus postipaketeille on mahdoton unelma ja jokainen verkko-ostokset toimitus on kompromissi, joka on vain hyväksyttävä. Tämä ei tarkoita, ettei meidän kuitenkin tulisi pyrkiä parempaan.