PR-tuotteet, kuten messukassit – kuinka hyödyntää niitä parhaiten?

Monet yritykset käyttävät erilaisia promotuotteita, kuten paperikassit ja kestävät ja ekologiset kangaskassit, joista kumpikin on hyvä messukassi. Mutta: harvat käyttävät niitä tehokkaasti. Monenlaisista tapahtumista jää muistoksi esimerkiksi kasa kyniä, mutta harvemmin ne herättävät tarvetta olla ko. yrityksen kanssa enää uudelleen tekemisissä. Paljon mahdollista on, että useimmille promotuotteille käy aivan samalla tavoin.

On muutama avaintekijä, jotka kannattaa muistaa pr-tuotteen kohdalla:
1. Anna ihmisille jotakin, mitä he haluavat!
2. Älä nuukaile!
3. Suunnittele huolella!
4. Laatu korvaa määrän!

pr-tuotteet

pr-tuotteet

1.) Anna ihmisille jotakin, mitä he haluavat!

Messuilta usein käteen jää narupillejä, tarroja, kansioita ja muuta tavaraa, jole ei ole tarvetta nyt eikä tulevaisuudessa. Tämä ei ole pelkästään tehtotonta markkinointia, vaan myös materiaalinhukkaa.
Parhaita pr-tuotteita ovat tavarat, joita ihmiset käyttävät joka päivä. Tarralaput, muistikirjat, kassit ja kynät ovat tehokkaimpia useimmille yrityksille. Ihmiset tarvitsevat niitä, käyttävät niitä päivittäin ja ne ovat suhteellisen halpoja. Ellei sinulla ole tarjota jotakin erittäin ainutlaatuista, jota ihmiset käyttävät usein tai jos budjettisi ei anna periksi esimerkiksi usb-tikkujen suhteen, kannattaa valita ne kynät, muistivihkot ja tarralaput.

2.) Älä nuukaile!

Kun ostat 20 000 huonolaatuista, nimetöntä kynää, jotka toimivat kerran ennen kuin muste loppuu, se ei esitä yritystäsi positiivisessa valossa. Kuten työntekijät, myös pr-tuotteet ovat yrityksesi käyntikortti. Varmista, että ihmiset rinnastavat yrityksesi laatuun ja arvokkuuteen, eivät halpuuteen.

Ei ole tarvetta ostaa 20€ maksavia mustekyniä tai kalliita puuvillakasseja jokaiselle asiakkaalle (vaikkakin jos myyt todella arvokkaita tuotteita, se ei välttämättä ole lainkaan huono ajatus), mutta varmista että lahjoitat jotakin, mitä asiakkaat haluavat käyttää.
Kynät edelleen esimerkkinä, kannattaa hankkia sellaisia, joiden häviäminen harmittaa. Sellaisia, jotka kirjoittavat useimmille pinnoille, jotka eivät suttaa ja jotka tuntuvat hyvältä kädessä. Haluat varmasti ylittää odotukset. Näin tulet huomatuksi!

3.) Suunnittele huolella!

Kuten hyvä websivu, yrityskuvasi ja pr-tuotteittesi tulisi olla järjestelmällisiä ja helppokäyttöisiä. Et voi mitenkään sisällyttää koko osoitettasi kynään. Joskus ei edes logo mahdu. Varmista, että yrityksesi nimi ja logo ovat selkeästi esillä. Ja vielä varmista, että www-osoitteesi näkyy hyvin. Myös tarralapuissa ja muistivihkoissa logo olisi hyvä näkyä, mutta varmista että niitä voi myös käyttää. Kassit ovat tässäkin tapauksessa ylivertaisia!

Sinun on varmistettava, että tietosi ovat esillä selkeästi ja ammattimaisesti. Käytä vektoripohjaisia logoja painamiseen. Jpeg ja muut pikseli-kuvatiedostot ovat nettiä ja tietokoneita varten. Valitse myös helppolukuinen fontti.

4.) Laatu korvaa määrän!

On kaksi ryhmää, joille pr-tuotteita tulisi jakaa. Ensimmäinen on nykyiset asiakkaasi, jotka todennäköisesti palaavat uudelleen. Toinen on ei-asiakkaat, jotka saattavat ostaa tulevaisuudessa. Kaikki eivät kuitenkaan osta sinulta, ja kannattaakin miettiä tarkkaan kenelle pr-tuotteitasi lähetät. Ellei brändisi ole hyvin vahva, kohdistamaton pr-tuotteiden lähettäminen on vain rahanmenoa.

Kohteiden valitseminen voi olla hankalaa. Palaavien asiakkaiden selvittämiseksi voit käyttää web-analytiikkaa. Voit saada tietoa esim. ostetuista tuotteista, maantieteellisestä alueesta, jne. Voit lähettää pr-tuotteita tai kevyttä markkinointimateriaalia asiakkaille, jotka ostavat tiettyjä tuotteita. Käytä myös maalaisjärkeä. Jos joku ostaa tuotteen, joka vaatii jatkuvaa huoltoa tai lisävarusteita, kannattaa hänelle lähettää promotuote, samoin jos joku tilaa toistamiseen – silloin he luultavasti tilaavat myös kolmannen kerran.

Messut ovat hieman hankalia, koska olisi töykeää olla antamatta tuotteita ihmisille ja kohdistaminen on lähes mahdotonta. Tässä tapauksessa, kannattaa valikoida vain jotkin pienet messut.

Pr-tuotteesi kohdistaminen oikeille tahoille kasvattaa myyntiäsi ja toivottavasti tulee myös muita markkinointimuotoja halvemmaksi.