Pakkaukset ja verkkomyynti – kuinka ne toimivat yhdessä?

Ei epäilystäkään, verkkomyynti on kasvamaan päin. Näemme jatkuvasti kuinka verkkoshoppailu peittoaa myymälämyynnin kautta linjan. Ennusteiden mukaan verkkokaupan kasvun odotetaan syrjäyttävän kivijalkamyymälät kokonaan seuraavien viiden vuoden aikana. Pakkaustuotteet ja muovikassit – mitä niille käy nyt?

Jotkut saattavat ajatella, että digitaalinen kauppa vähentää pakkauksen merkitystä. Totuus on, että kuluttajat yhä käsittelevät pakkausta ja näkevät sen. Tässä viisi seikkaa, jotka pakkausalan ammattilaisten tulisi huomioida, kun he suunnittelevat pakkauksia verkkomyyntiin.

Pakkaukset ja verkkomyynti

Pakkaukset ja verkkomyynti

 1. Ajattele kokonaisvaltaiesti koko pakkausta

Olemme tottuneet pakkaamiseen, joka on suunniteltu esiteltäväksi kaupanhyllyllä, jossa asiakas voi nähdä, koskettaa, haistaa ja kokea käsinkosketeltavan tuotteen. Tavallisesti kassi on myös ollut se, jolla ostokset kannetaan kotiin. Verkkomyynti muuttaa tämän. Nyt asiakas näkee sekä kaksiulotteisen kuvan ruudullaan että fyysisen pakkauksen, joka hänelle toimitetaan. Suunnittelijoiden ei pidä ainoastaan miettiä miltä tuote näyttää virtuaalihyllyllä, vaan myös kuinka kuljetettava pakkaus toimii ja miten se vastaanotetaan. Yksittäispakkaus, joka toimitetaan kotiin näyttää erilaiselta kuin monipakkauskuljetus vähittäismyymälään. Optimaalinen pakkaussuunnittelu suojaa tuotetta, pitää yllä tietyn lämpötilan, sopii kuljetukseen ja tukee brändiä.

2. Vältä turhauttamasta kuluttajaa

Elintarvikkeiden verkkoshoppailu voi olla mukavaa. Varsinkin ostettaessa tavanomaisia tuotteita, kuten sokeria, tölkkikeittoja, jne. Harvinaisempien tuotteiden ostaminen on hieman haastavampaa digitaaliselle kuluttajalle, kun täytyy syöttää juuri oikeat hakutermit löytääkseen etsimänsä ja sitten vielä valita monista vaihtoehdoista. Vertaapa tätä helppouteen, jolla surffailet kivijalkamarketissa, silmäilet nopeasti hyllyköt läpi ja jossa voit vertailla tuotteita käsissäsi. Ensisijainen pakkaus kannattaa suunnitella siten, että se on helppo löytää ja kuluttajat tietävät intuitiivisesti mitä se sisältää. Älä turhauta asiakasta toissijaisella pakkaamisella, joka on hankala ja vaikea avata tai hävittää. Samoin jos ulkonainen pakkaus nostaa tuotteen hintaa, asiakkaat kääntyvät pois. Kummassakin tapauksessa brändi joutuu huonoon valoon.

3. Suunnittele loppuun saakka

Enempi verkko-ostoksia tarkoittaa enemmän kotiinkuljetuksia ja logistiikan huomioimista. Miten jakelukeskuksiin vaikuttaa verkkomyynti? Miten hiilijalanjälkeen vaikuttaa se, että useampi auto kuljettaa paketteja kuluttajille, sen sijaan että suuret rekat tekevät toimitukset vähittäismyymälöihin? Onko olemassa käänteistä logistiikkaa, jolla asiakas voisi palauttaa pakkaustuotteet kuljetajille?

4. Pohdi pakkauksen loppuelämää

Liiallinen toissijainen pakkaaminen edustaa enemmän kuin turhautumista asiakkaille. Tuotteet, joita myydään fyysisissä kaupoissa saapuvat tyypillisesti monipakattuina ja myyjät ottavat vastuulleen pakkausten kierrättämisen. Digitaalisen kaupankäynnin osuuden kasvaminen merkitsee, että yhä enmmän pakkauksia tuotetaan tavaroiden kuljettamiseksi yksittäisille kuluttajille. Kuluttajien on sitten hävitettävä – ei ainoastaan ensisijaista, mutta myös toissijainen pakkaus. Monet käyttävät ”kadunvarsikierrätystä”, ja tämä kasvattaa kaupunkipalveluiden tarvetta ja jätevirtoja. Pakkausammattilaisten tulisi harkita näitä tekijöitä pakkauksia suunnitellessaan: ovatko materiaalit kierrätyskelpoisia? Ovatko pakkauksen hävittämisohjeet selkeät?

5. Muista estetiikka

Mieti kuinka asiakas käyttää, säilöö ja näyttää tuotteen pakkausta. Asiakas, joka ostaa suuren pullon nestemäistä pyykinhuuhteluainetta, saattaa asettaa pullon pesukoneensa yläpuolelle tai jättää sen hyllylle pyykkihuoneeseen. Pakkauksen toimivuus ja ulkonäkö merkitsevät tässä tapauksessa enemmän kuin esim. kertakäyttöisen valmisruokapakkauksen kohdalla. Tämä asiakas on potentiaalinen kandidaatti uudelleentäytettäville pulloille. Hän voi tilata pussillisia huuhteluainetta ja täyttää uudelleen pullonsa, joka odottaa hyllyn päällä. Verkkoshoppailu tarjoaa mahdollisuuksia myös räätälöidyille pakkauksille – esimerkiksi pakkaukseen voidaan lisätä käyttäjän oma kuva – tämä voi myös levittää bränditietoisuutta, kun asiakas jakaa ”luomuksensa” sosiaalisessa mediassa.

Digitaalinen kauppa jatkaa kasvuaan, brändijohtajat ja menestyksekkäät pakkausvalmistajat miettivät pakkauksen uusia rooleja ja haasteita ja mahdollisuuksia, joita siihen liittyy.