Ostajan mielessä – tutkimuksia ja trendejä

Sen tutkiminen mitä ostajat haluavat, voi auttaa tuotteen tai brändin muotoilussa. Kuluttajanäkökulma on arvokas myös pakkausprojekteissa, kuten sen suunnittelemisessa millainen kassi omalla kuvalla tehdään.

Mihin aikaan juot teetä? Missä lämpötilassa peset vaatteesi? Ollessasi supermarketissa, vetoavatko erikoistarjoukset reittivalintaasi, vai teetkö viikottaiset ostoksesi kuin robotti, poikkeamatta koskaan polultasi? Kaikki nämä kysymykset vaikuttavat ehkä arkipäiväisiltä, ehkä jopa epäolennaisilta. Mutta brändeille, markkinoijille ja suunnittelijoille vastaukset näihin voisivat olla puhdasta kultaa; ne saattavat auttaa muotoilemaan tuotteen ja sen pakkauksen parhaalla mahdollisella tavalla.

Ostajan mielessä

Ostajan mielessä

Kuluttajatutkimus on yksi tapa, jolla pysytään ajan hermolla. On päästävä lähemmäs kuluttajaa ja opittava paremmin ymmärtämään heidän halujaan ja tarpeitaan.

Kyse ei ole siitä mitä kuluttajat sanovat, vaan siitä mitä kuulet. On verkostoiduttava, eikä kannata tuijottaa vain paria tutkimustulosta. On katsottava laajemmalti ja nähtävä onko jollekin tuotteelle, kuten paperikassit omalla painatuksella, tai palvelulle kysyntää.

Lähempänä kuluttajia

Mitä tulee pakkauksiin, on käsiteltävä suuremmat muutokset hellävaroen, jotta säilytetään uskollisten asiakkaiden luottamus ja herätetään uusien asiakkaiden mielenkiinto. Ole rehellinen ja selkeä siitä, miksi muutut.

Kuluttajien suhdetta tuotteisiin voi seurata niin kaupoissa kuin kodeissakin. Heidän saavuttamisensa on parantunut huomattavasti Internetin myötä. Netti ja digitaaliteknologia auttavat ymmärtämään kuluttajia paljon laajemmalla skaalalla kuin koskaan ennen. Internetin voima on siinä, että brändit pystyvät rakentamaan yhteisöjä, ja sosiaalisessa mediassa tämä voi olla hyvä asia. Ihmiset voivat liittyä tuotteelle omistettuun ryhmään ja klikata ’tykkää’-nappia. He voivat myös jättää kommentteja sivulle tai olla yhteydessä Twitterin kautta.

brain

Itse tuotteiden kohdalla se mitä kuluttajat haluavat, määrittää markkinat. Pakkaukseen tämä ei niinkään päde, mutta asia on muuttumassa. Mainonnasta huolehtivat tahot näkevät nyt pakkauksen uudessa valossa – se on hyvä lisä markkinointi-mixiin.


Tutkimuksia

On kehitetty erilaisia tapoja tutkia ostokäyttäytymistä. Näistä yksi on ”virtuaalikauppa”, jossa testihenkilö näkee tuotteita kaupan hyllyllä ja antaa vastauksensa siitä, miten tuotteet sopivat toistensa joukkoon. Näin saadaan vastauksia perustuen reaktioihin, ei pelkkään rationaalisen mielen päättelyyn. 3D-mallinnettu pakkaus saattaa herättää kiinnostusta joko muotonsa tai värinsä pohjalta.

Saatu data ei ainoastaan auta suunnitteijoita työssään, vaan se myös saattaa antaa vihiä potentiaalisesta myynnistä ennen kuin tuote edes on kaupoissa.

Online-työkalut ovat helppoja, nopeita ja edullisia. Ja koska näin on mahdollista tavoittaa tuhansia ihmisiä, on myös mahdollista välttää jopa mittavia tappioita.

Muita tutkimustapoja ovat vain mennä fyysisesti kuluttajan mukana kauppaan ja havainnoida heidän käytöstään. Tai tarkastella heidän toimintaansa kotona.

Trendejä

  • Kuluttajien valta – kuluttajien mielipiteillä on arvoa yhä enemmän, varsinkin sosiaalisen median aikakautena.
  • Sekä kuluttajat että yritykset etsivät hyvää tekevää liiketoimintaa.
  • Brändien tulee viestiä aitoja arvoja ja tarkoitusta.
  • Tuotemerkit myös viestivät enemmän positiivisuutta ja huumoria.
  • Urbaanit kaupat, joissa on helppo tehdä pikaostokset, ovat suosiossa.
  • Energian säästäminen, samoin kuin veden – vähemmän on enemmän pakkaamisessakin.