Muista nämä, kun valmistaudut messutapahtumaan!

 

Messut ovat kaupallisia tilaisuuksia. Messuilla tavaranvalmistajat ja palvelutuottajat esittelevät ja myyvät tuotteitaan tai tiedottavat niistä yleisölle. Messuja järjestetään suurelle yleisölle avoimina yleisötapahtumina sekä rajatulle kohderyhmälle suunnattuina ammattitapahtumina.

Suosituin messupaikka Suomessa on Helsingin messukeskus. Messukeskuksessa käy vuosittain noin miljoona vierasta messuilla, kongresseissa, kokouksissa, juhlissa ja muissa tapahtumissa.

Näytteilleasettajan muistilista

Messuille yrityksensä / yhteisönsä kanssa osallistujan kannattaa huomioida joitakin seikkoja, kuten aikataulut, logistiikka, henkilöresurssit ja tietenkin messumateriaalit.

Usein parikin päivää kestäviin messuihin on syytä valmistautua huolella, jottei tule ikäviä yllätyksiä. On huolehdittava että messutalkoisiin osallistuu riittävästi porukkaa ja että esittelijöitä on aina pari paikalla yrityksen messupisteessä.

Messumateriaalitkin on tilattava ajoissa. Yritysilmeen tulee olla kunnossa, ja lisäksi tarvittavaa muuta rekvisiittaa ovat:  standit, flyerit, käyntikortit, esitteet, messukassit ja ehkä myös oman ilmeenmukaiset kynät yms.

Tietenkin on mietittäväMessuilla myös esityksen sisältöä ja että mitä extraa messuvieraille voidaan tarjota. Hyvin ideoitu on jo puoliksi tehty. Kiteytetty sanoma on tehokas, samoin sen toistaminen.

Messuosaston ulkonäön tulee olla riittävän selkeä ja yksinkertainen, jotta kävijät huomaavat olennaisen viestin. Myös oikeanlainen valaistus on tärkeää. Jotta esiteltävät tuotteet ja palvelut saisivat mahdollisimman paljon julkisuutta ja messuvieraide

n kiinnostusta osakseen, on messumedian hyödyntämiseen panostettava. On tehtävä paljon töitä, jotta osaston tuotteet ja palvelut erottuvat messujen sadoista, jopa tuhansista muista tuotteista.

Messuosastolla suoritettavat kyselyt ja kilpailut, jaettavat mainoslahjat ja lahjakassit, näytteet, maistiaiset, demonstraatiot, videot, filmit, osastorakenteiden tekstit ja kuvat ja muut oheismateriaalit, kuten muovikassit ovat hyviä messuasiakkaisiin kohdistuvia viestintäkeinoja.

Lähteet:
Wikipedia ja ’Messuosaston järjestäminen – ohjeita tutkimus- ja kehittämishankkeille’ -opinnäytetyö verkossa.